zaterdag 11 april 2015

Boek recensie | Divergent

Boek recensie | divergent


,,Één beslissing
Bepaald je vrienden.
Éen beslissing
Bepaald je normen en waarden.
Éen beslissing
Bepaald waar je voor staat - voor altijd.

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige tris is opgedeeld in vijf facties: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Eruditie. Ieder jaar moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie zij de rest van hun leven willen horen. Voor Beatrice betekend dit dat ze een keus moet maken tussen haar familie en haar ware identiteit. Haar beslissing verrast iedereen, vooral haarzelf."

Het boek is geschreven vanuit de ik persoon, Beatrice
"Tris" Prior.
Tris is een 16 jarig meisje dat leeft in toekomstig Noord-Amerika. Hier is Amerika verdeelt in 5 facties. Tris moet kiezen wat ze gaat doen. Kiest ze voor de factie van haar ouders, Zelfverloochening, of kiest ze voor wat ze echt zelf wilt? Het is niet gewoonlijk af te wijken van je orginele factie, maar Tris weet dat ze niet gelukkig gaat worden omdat ze niet zeker is van welke factie ze moet kiezen. Ze weet namelijk niet waar ze thuishoort.

Ze moet voor ze officieel kiest voor een fractie een test doen. In deze test word je gesuggereerd wat een goeie fractie zou zijn. Hieruit blijkt dat Tris helemaal niet gewoon is. Uit de test blijkt namelijk dat Tris iets heeft, wat niet mag in deze werkelijkheid. Tris is vanaf dat moment haar leven niet meer zeker.

Het is al een tijd geleden dat ik dit boek gelezen heb. Maar het had toch zo'n indruk gemaakt dat ik er nog wel iets over moest schrijven. Het is geen verhaal over een meisje dat moet kiezen voor haar toekomst, het is een verhaal over een meisje dat moet vechten tegen een verdraaide overheid.

Toen het boek uitkwam wilde ik het wel gelijk hebben. Het was na de tijd wel ontzettend populair geworden, dus ik ben bij deze wel een oprechte hipster...
Ik heb natuurlijk na dit deel alle drie de boeken gelezen, en ik heb ook de eerste film al gezien, de tweede volgt nog.

Het boek is makkelijk te volgen, en is een aanrader voor echte Young Adult fan. Mensen die dit boek lezen gaan zich niet vervelen en ik weet zeker dat je geboeid blijft tot het eind!

Divergent
Veronica Roth
Serie: Divergent
487 pagina's
Orginele Engelse uitgever:   Katherine Tegen Books (HarperCollins)
(4/5 Sterren)



★★★★

Geen opmerkingen:

Een reactie posten